2011. június 3., péntek

Dobos mogyorótortája némi extrával

Az alapprecept úgy, ahogy van tökéletes. Önmagában azonban, egy karamellizált mogyorós piskótatorta számomra unalmasnak tűnt. Bevontam egy kis vaníliás tejszínhabbal, rászórtam a maradék grillázst, dobtam rá pár szem gyümölcsöt. Így már egyáltalán nem volt unalmas, sőt...




Hozzávalók (18 cm átmérőjű tortához):
Grillázshoz:
·        8 dkg mogyoró
·        8 dkg cukor
·        2 dkg vaj
Tortához (18 cm átmérőjű forma):
·        5 dkg a grillázsból
·        5 dkg cukor
·        3 tojás
·        5 dkg liszt
·        1 csipet sütőpor
·        2 dl tejszín (3dl, ha közepére is kerül egy réteg)
·        1/3 csomag zselatin-fix
·        1 csomag vaníliás cukor

Elkészítése:
A grillázs készítéséhez első lépésként a cukrot kevés vajjal karamellizáltam. Aranybarna legyen. Ekkor a durvára aprított mogyorót beleszórtam, és gyors keverés közben még 1-2 percig pirítottam. Kevés olajjal (1 mokkáskanál) kent alufóliára terítettem és hűlni hagytam.
A sütőt előmelegítettem 180 fokra. A formát sütőpapírral béleltem. A mogyoró grillázst darabokra törtem és késes mixerrel kisebbre aprítottam. (Ne egyenletesen, maradjanak benne nagyobb darabok is.) A grillázst tésztaszűrőn szitáltam át. (Viccesen hangzik, de ezt még az én drága nagymamámtól tanultam.) A leeső apró darabokból 5 dkg szükséges a tortába, a nagyobb darabokat félretettem a díszítéshez.
A tojásokat szétválasztottam. A fehérjét egy csipet sóval kemény habbá vertem. A sárgáját cukorral habosra kevertem, majd hozzáadtam az apró mogyorógrillázst (5 dkg). A lisztet sütőporral elkevertem, majd a tojásfehérjével felváltva a mogyorós alaphoz adtam. Óvatos, de határozott mozdulatokkal elkevertem. A formába öntöttem. 30-35 perc alatt megsütöttem. (Tűpróba!)
A tejszínt a fix-vel és kevés vaníliás cukorral habosra kevertem. (Ne növényi tejszín legyen, mert jelentős mellékíze van.) A kihűlt tortára kentem, a maradék grillázzsal, pár szem eperrel és narancsszeletekkel díszítettem.
Nagyon finom volt így is, de legközelebb a piskótát kettévágom, és a közepébe is húzok egy réteg tejszínt!

Forrás: Dobos C. József, 1881.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése