2011. július 12., kedd

Rózsakocsonya

Úgy kezdődött, hogy a férjem meglepett egy szekérderéknyi vörös rózsával… Neki nem mertem elmondani, de már akkor átfutott az agyamon, hogy „de jó, akkor most kipróbálhatom a rózsakocsonyát”. Másnapra 4 szál rózsa megadta magát a melegnek. Lehajtották a fejüket, de a szirmok még frissek, illatosak voltak. Ők lettek az én áldozataim.
A bodzán kívül még nem használtam virágot ételhez, hajtott a kíváncsiság. A receptben az tetszett meg, hogy valójában nem a rózsa a túlsúlyos íz, hanem a meggy, ezt egészíti ki a virág összetéveszthetetlen zamatával.
A receptben az viszont nem tetszett, hogy a rózsavíz színének élénkítésére cochenille-t azaz a bíbortetű nőstényeiből kivont színezőanyagot használt, ezért ezt a részt hanyagoltam. Próbaként most kis mennyiséget készítettem. Finom lett. Legközelebb duplázok.

 
Hozzávalók:
·        4 rózsa szirmai
·        25 dkg meggy
·        3 evőkanál cukor
·        ½ citrom leve
·        4 csapott teáskanál zselatin

Elkészítése:
A rózsaszirmokat leöblítettem. 1dl vizet 1 evőkanál cukorral felforraltam és a szirmokra öntöttem. Lefedtem és hűlni hagytam. A meggyet kimagoztam, és a levét kinyomtam (2-2,5 dl lett belőle). A meggyléhez hozzászűrtem a rózsavizet, hozzáadtam 2 evőkanál cukrot és a zselatint. Folyamatosan keverve felforraltam, majd kistányérokba öntöttem. Pár órára hűtőszekrénybe került.

Forrás: Németh Zsuzsána, 1858.

16 megjegyzés:

  1. Mint egy műalkotás!! Hogyan sikerült még formáznod is? Nagyon szép lett!!! :)

    VálaszTörlés
  2. Barbi, te aztán gyors vagy! A zselé egy részét gipszkiöntő formákba öntöttem, amikor megszilárdult kifordítottam és ráemeltem a kistányérban megszilárdult kocsonyára.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szép, biztos finom is.

    VálaszTörlés
  4. Elöször is gratulálok a férjedhez :) Nagyon izgalmas a recept, szívesen megkóstolnám!!!

    VálaszTörlés
  5. Nahát, ez eszembe sem jutott, komoly fejtörést okoztál!!! Rendkívül ügyes megoldás!!! :)

    VálaszTörlés
  6. Kati, Ottis: Köszi. Örülök, hogy tetszik nektek.

    Bors and Pepper: Köszönöm a gratulációt a desszerthez és a férjhez is. A férjemmel én is elégedett vagyok már 13 éve.

    Barbi: Köszi. Ugye, hogy ugye... :D
    Bevillant, hogy így kellene megpróbálnom, és szerencsére működött.

    VálaszTörlés
  7. Nekem is a Barbi kérdése lett volna az első, mert addig még eljutottam, hogy kistányérra öntötted, de továbbgondolva átvillant az agyamoln, hol van olyan kistányé, amelynek ilyen gyönyörüséges rózsa formáju feneke van?
    Nagyon szép alkotás.
    S napok óta azon gondolkodom mit kellene csinálnolm a rengeteg rózsával, amit sajnos mind-mind le kell vágni, hogy sürüsödjenek. Nem győzöm vázával őket.
    Talán alkoholba teszem a szirmokat ..... - szerinted?

    VálaszTörlés
  8. Viki! Köszönöm, hogy jöttél!
    Jó ötlet lehet a rózsaszirmokat alkoholba tenni, noha magam még nem próbáltam. De, ha abból indulunk ki, hogy a vanília-esszencia is úgy készül, hogy a vaníliarúd is alkoholba kerül...
    Szerintem érdemes megpróbálkozni vele.

    VálaszTörlés
  9. Petra, nagyon szeretem a blogod, isteni ötlet ez a reformkori konyha felújítása, a receptjeid nagyon különlegesek, érdekesek, a képeid csodaszépek.
    Ámulva nézegetem ezeket a régi ételeket milyen szépek és már akkor is mindent tudtak az ételkészítésről, csak lehet fáradtságosabban készült el.
    Ez a rózsakocsonya valami szuper csodálatos, nagyon tetszik:-)))))))

    VálaszTörlés
  10. Anikó, de kedves vagy, nagyon szépen köszönöm. A XIX. század gasztronómiája elsőre megfogott. Korábban én is azt hittem, hogy régen nem volt annyi alapanyag, nem voltak olyan konyhatechnikai ismereteik, mint ma nekünk. De tévedtem, nagyon sokat tudtak. Sokkal több energiát belefektettek egy étel elkészítésébe, mindezt hűtőszekrény, sütő nélkül...

    VálaszTörlés
  11. Petra,ez nagyon különleges,és nagyon szép lett,nem tudom az íze milyen lehet,mert még soha nem ettem,de szívesen megkóstolnám,Nagyon ügyes vagy!:-)

    VálaszTörlés
  12. Ditta Köszi. A meggyíz a domináns, de van egy különleges zamata a rózsától.

    VálaszTörlés
  13. Kedves Petra!
    Gratulàlok a blogodhoz, nagyon klassz! Örülök h megtalàltál mert így én is ràdtalàlhattam!:) vissza fogok jàrogatni. A virâgokkal én is szeretek jàtszani, főleg bonbonoknâl, de most épp ròzsalikőr készül:)

    VálaszTörlés
  14. Köszönöm szépen. A rózsalikőröd receptje érdekelne, remélem felteszed majd :)

    VálaszTörlés
  15. Kedves Petra!! szuper jó a rózsakocsonyád:):)
    Én rózsaszörpöt csináltam azelőtt, mig az allergiám el nem űzött a telekről, mert ott az első tavaszi-nyári rózsaszirmokat, szörpnek főztem meg. De bizony az nem most volt. Gratulálok. Köszönöm, hogy követöm lettél, most már én is a te követőd vagyok. Szerettel, Tücsi.

    VálaszTörlés