2011. szeptember 18., vasárnap

Marhaszelet „tőkepénzes”módra

Nagyon érdekes, hogy a 19. században hazánkban tevékenykedő francia szakácsok ismerték fel először, mit kell tenni a magyar konyha érdekében. Az uralkodó osztrák–francia hatás úgy ellensúlyozható, hogy az úri és az ipari konyhák választékát népi ételekkel kell fölfrissíteni. A paraszti ételek fűszeres, nehéz és zsíros voltát előzőleg „megszelídítették”. Ezáltal egyéni stílusú magyar gasztronómiát lehetett elővarázsolni.
A francia származású id. Marchal József volt az egyik első útmutató. Már egészen fiatalon III. Napóleon alkalmazásában ált, s annak udvarában sajátította el a szakácsmesterséget. Később a cári udvarnak, majd Albrecht főhercegnek a konyhájára került. Pesten 1863-ban telepedett le, ide Esterházy herceg hívta. Először a Nemzeti Kaszinó konyháját vezette, majd az Angol Királynő Szálló tulajdonosaként a legkiválóbb szakácsok seregét képezte ki. Marchal a magyaros ételek emészthetőségén akart javítani és ízükön lágyítani. Ezért a sertészsírt más zsiradékokkal helyettesítette. Mérsékelte a hagyma és a csípős paprika mennyiségét, s az ételek jellegét tejföllel és tejszínnel finomította.
Munkásságával olyan tekintélyt szerzett, hogy 1867-ben az ő vezényletével rendezték meg a kiegyezést követő koronázás ebédet a Vigadó termeiben, híres külföldi szakácsok közreműködésével. Az étlapon a bélszínszeletet „tőkepénzes” módon szerepelt. Marenchich Ottó ételszótára szerint a következő módon készült: „A gombakivonattal és tejjel elkevert világos szárnyasmártáshoz fehérbort és vagdalt zöldségeket keverünk. A bélszínhez párolt kakastarajjal, kakasvesével és úrigombával tálaljuk.”
Ennyit tudtam erről az ételről, az elkészítésben ez a két mondat inspirált. Ez a helyes kifejezés, mert nem szóról szóra valósítottam meg a leírást. Sikeres recept alakult belőle.
A marha karakteres ízét a mártás és a pirított gomba remekül kiegészítette. A kakastaréjról saját tapasztalatból nem nyilatkozhatom, mert nem volt merszem megpróbálni, de a főkóstolóm szerint jól sikerült.


Hozzávalók:
Mártáshoz
·         1 dl gombakivonat
·         1 dl húsleves
·         0,5 dl fehérbor
·         2-3 dkg vaj
·         1 evőkanál liszt
·         1 tojás sárgája
·         0,5 dl tej
·         só, bors

·         4 vastag szelet marhacomb
·         olaj
·         1fej vöröshagyma
·         só, bors

·         ½ doboz szárított erdei gomba-mix
·         15 dkg csiperke
·         15 dkg kakastaréj
·         1 fokhagyma
·         6-7 szem egész feketebors
·        

Elkészítése:
A marhaszeleteket borssal, vöröshagyma karikákkal rétegeztem. Olajjal felöntöttem, úgy, hogy teljesen ellepje! 4 napig ért ebben a pácban.
A szárított gombát 1-2 órára beáztattam. A kakastaréjokat enyhén sós vízben, borssal és fokhagymával puhára pároltam.
A mártáshoz a vajjal és a liszttel rántást készítettem, ezt felöntöttem a gomba áztatólevével, húslevessel és fehérborral, sóztam, borsoztam. Folyamatosan keverve felforraltam. A hideg tejben elkevertem a tojássárgáját, és az időközben felforrt mártáshoz adtam, szintén folyamatosan keverve besűrítettem.
A szeletekre vágott csiperkét és a felpuhult erdei gombákat kevés olajon, enyhén sózva lepirítottam. A hússzeleteket serpenyőben oldalanként 3-3 percig sütöttem. A szeleteket a kakastaréjjal, a pirított gombákkal és a mártással leöntve, mellé burgonyapürét adva tálaltam.

Forrás: Marenchich Ottó: Franczia-Magyar Ételszótár, Dr. Csapó Katalin


22 megjegyzés:

  1. Nagyon finom lehet ez az étel, de a kakastaréjat én sem igen kóstolnám meg:) Hol veszed? Még sehol nem láttam, modjuk nem is kerestem.

    VálaszTörlés
  2. Nem semmi, a kakastaréj nálam is kihagyós, bár én kislányként viszonylag sokszor ettem, amíg rá nem jöttem, hogy valójában az tényleg kakastaréj. Amellett a kedvencem volt még a csirkeláb. Ma meg sem fognám, azt hiszem. :-)
    Azt hiszem, rengeteget köszönhetünk Marchal Józsefnek. :-)

    VálaszTörlés
  3. Fejedelmi étek!!!!!! Aki valaha is készített frissen vágott házi baromfit, illetve kakast, tudja, hogy bizony finom a taréja is :) Talán egy kicsit a zúza ízéhez hasonlíthatnám... Erre az ebédre szívesen befizetnék, ügyesen elkészítetted! :)

    VálaszTörlés
  4. Hm-hm.. hümmögök.. nagyon szép a tálalás, akár egy étteremben. Én azért így mindenestül megkóstolnám, ha már odatennék elém!! :))

    VálaszTörlés
  5. Kakastaréj??? Azért annyira ínyenc nem vagyok. Viszont a többi jöhetne. A tálalás pedig gyönyörű!

    VálaszTörlés
  6. Nagyon guszta ! Annyira jól néz ki és gondolom nagyon finom! Egy régi kastélyba nagy hosszúkás asztalra tudom elképzelni ezt a menűt és tálalást teljesen olyan a hangulata!

    VálaszTörlés
  7. Olyan szépen tálaltad! No meg az is dicsérendő, hogy két mondat alapján megalkottad ezt a fenséges ételt. A kakastaréj nekem is szeget ütött a fejembe. Hol leltél rá?

    VálaszTörlés
  8. Nagyon ügyes vagy gratulálok! a tálalás is, meg a recept is művészi! a kakastaréjra én is kíváncsi vagyok, hol szerezhető be :)

    VálaszTörlés
  9. Trollanyu, Katuci, Vicuska, Panna, Kreatív konyha, Éva, Gerdi, Márti! Köszönöm szépen.
    A kakastaréj beszerzésére én is azt gondoltam sokkal bonyolultabb, de egyszerűen bementem a legközelebbi baromfiboltba és rákérdeztem. Ha nincs is minden nap, lehet rendelni. De hétvégén rendszeresen van. :)))

    VálaszTörlés
  10. Mindig elcsodálkozom azon, hogy te miket tudsz a magyar konyháról, a finom ételek mellett ezért is szeretek hozzád járni.

    VálaszTörlés
  11. Nagyon érdekes a "gasztrotörténelem", mindig élvezettel olvasom!
    Kakastaréj ide vagy oda, megkóstolnám!
    Marcsi

    VálaszTörlés
  12. Gratulálok, ez aztán a fejedelmi étel!!! Nagyon finom lehetett, és a tálalás szemet gyönyörködtető. Ezer éve nem ettem kakastaréjt, de ha megkóstolhattam volna, akkor azt sem hagytam volna a tányéron.:)

    VálaszTörlés
  13. Petra-Nagyon szenzációs a recepted, és örömmel olvastam a történetet. Gyönyörü a dekoráció, és a tálalás is. Kimondottan elegáns:DDD

    VálaszTörlés
  14. Máris nyeltem egyet a gép előtt...Ez nagyon tuti recept! Gomba kivonatot hol lehet kapni?! Vagy az az áztató lé? A kakastaréjt kihagynám belőle, mert nem tudnám megenni...De attól függetlenül, nagyon guszta a tálalás!

    VálaszTörlés
  15. Kati,nem az enyém az érdem, inkább azoké a muzeológusoké, kutatóké akik publikálják a korról szóló cikkeiket (ezért is jelölöm mindig a forrásokat). Amit érdekesnek találok, én is megmutatom. :)))

    Marcsis Köszönöm.

    Gizi, örülök, hogy elnyerte a tetszésedet.

    Elisabeth, köszönöm szépen.

    Kriszta: Köszi. A gombakivonat a szárított gomba áztató leve. A víz szinte barnára színeződik és nagyon intenzíven átveszi az aromákat, vétek nem felhasználni. :)))

    VálaszTörlés
  16. Igazi ételköltemény, gyönyörű! A taréjt én is kihagytam volna.. :D

    VálaszTörlés
  17. Igazi remekmű,gyönyörű a tálalás.

    VálaszTörlés
  18. Tényleg fejedelmi a tálalás is és az étel is! Én is kíváncsi lennék, hol lehet kakastaréjt venni. A múlt héten kakaspörköltet főztem, abban nagyon finom volt, én ettem meg. Ha találnék külön, szívesen vennék csak taréjt :)

    VálaszTörlés
  19. Már egy jó órája itt boklászok...
    Nem győzőm csodálni micsoda finomságokat készítettél! Királyi eledelek az biztos!!!!

    VálaszTörlés
  20. Csipet, Aleda, Juci. Köszönöm.

    Mária: Köszi. Baromfi boltokban árulják külön is. Nekem azt mondták, hogy hétköznap rendelésre tudnak hozni, hétvégén pedig általában rendszeresen van.

    VálaszTörlés
  21. Csodaszép fotót készítettél megint! A gombamártásokat mindenféle variációban imádom, így hamarosan ezt is ki fogom próbálni. Kakastaréjt még soha nem ettem, szerintem azt inkább én is kihagyom. :)

    VálaszTörlés
  22. Fantaszikus, a tálalás is csodálatos

    VálaszTörlés