2012. november 25., vasárnap

Bánáti gyümölcskenyér

A 17. században a karácsony előtti utolsó kenyérsütésnél egy-két cipót vagy kenyeret aszalt gyümölccsel dagasztottak. A rozslisztből készült tésztába apróra vagdalt körtét, almát, szilvát kevertek. Felvágása nem volt ünnepélyes, már karácsony előtt hozzákezdtek. Az aszalt gyümölcs miatt, szerepe böjti csemege volt advent utolsó hetében. 1880–1920 között már visszaszorult, sok helyt pedig nem a parasztok, hanem a falusi értelmiségi és polgári családok készítették. Forrás
A 19. században a hajdani gyümölcskenyér mellett, az aszalt gyümölcsökkel töltött kalácsot is készítették, ami a Temesvár környéki német ajkú családoknál -Zilahy Ágnes szerint- karácsony estéjén elmaradhatatlan étel volt. Tésztája foszlós, tölteléke pedig ellenállhatatlan…
            
                                              
Hozzávalók:
-50 dkg finomliszt
-1 dl tejszín
-1 dl tej
-25 g élesztő
-6 dkg cukor
-1 csipet só
-4 dkg vaj
-1 csomag vaníliás cukor
-4 tojássárgája

- 25 dkg alma
- 5 dkg mazsola
- 5 dkg aszalt sárgabarack
- 5 dkg aszalt szilva
- 5 dkg kandírozott körte
- 5 dkg birsalmasajt
- 1 citrom reszelt héja
- pár csepp citromlé
- 1 rúd vanília
- 0,5 dl rum

Elkészítése:
Első lépésként előkészítettem a tölteléket. Az aszalt gyümölcsöket felkockáztam, összekevertem és meglocsoltam rummal.
A tésztához lisztet porcukorral, vaníliás cukorral és a csipet sóval elkevertem. A vajat megolvasztottam. A tejszínt és a tejet enyhén meglangyosítottam (Nem szabad túlmelegíteni, langyos legyen!), belekevertem 1 csipet cukrot és belemorzsoltam és elkevertem az élesztőt. Pár perc alatt felfutott. A liszthez öntöttem az élesztős tejszínt, a 4 tojássárgáját.
A turmixgép dagasztóspiráljával dagasztani kezdtem, mikor a tészta kissé összeállt, hozzáadtam a vajat. Alaposan kidolgoztam, amíg szép hólyagos lett a tészta. (15-20 percet vett igénybe.)
Kelesztő tálban - kevés lisztel megszórva - 45 perc alatt duplájára kelesztettem.
A töltelékhez a megtisztított almát apró kockákra vágtam és összekevertem a rumba áztatott aszalt gyümölcsökkel. Hozzáadtam 1 citrom reszelt héját, pár csepp citromlevet, a vaníliarúd kikapart magjait és kevés fahéjat.
A megkelt tésztát lisztezett deszkára borítottam, kinyújtottam és sütőpapírral bélelt tepsibe fektettem. Két oldalán ferde bemetszéseket készítettem, mint ennél a kalácsnál. Ráhalmoztam a tölteléket és fonásszerűen jobbról-balról felváltva behajtottam a széleket. Duplájára kelesztettem, majd tojásfehérjével megkenve, 180 fokon kb. 40-45 perc alatt készre sütöttem. 15-20 perc után célszerű rátenni egy réteg alufóliát, hogy ne égjen meg a teteje.

Forrás: Zilahy Ágnes, 1892.

6 megjegyzés:

  1. Gazdag tölteléke van, nem mondom! Nagyon finom, puha kalács, ahogy így kóstálom a képét...Guszta!

    VálaszTörlés
  2. Ez nagyon finom lehet, valamit tudtak őseink :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon guszta, igazán fincsi lehet! :) Szeretjük a kelt tésztákat, ennek a gyümölcskenyérnek pedig különösen gazdag a tölteléke! :)

    VálaszTörlés
  4. De érdekes. Nálad mindig megtudok valami újat. Köszönöm:)

    VálaszTörlés