2012. december 15., szombat

Korianderkrémes gyümölcskenyér

A korianderkrém régóta izgatta a fantáziámat, de visszatartott, hogy a friss koriandert csak sós ételekben tudtam elképzelni. A múltkor azonban vettem egy zacskó koriandermagot és illatmintát vettem. Kellemesen fűszeres, citromos. Ez volt az a pillanat, amikor eldöntöttem, hogy elkészítem. Eredetileg kehelyben tálalták, én egy kis csavarral minitortácskába töltöttem. A gyümölcskenyér receptje Lajos Maritól származik, nálunk minden évben elkészül. Töménysége miatt lett mini a tortácska, a leírt recept felét használtam erre a célra. Ha kíváncsiak vagytok a többi gyümölcskenyérből mi készült, azt is hamarosan megmutatom…


Hozzávalók a gyümölcskenyérhez:
- 30 dkg aszalt gyümölcs vegyesen (sárgabarack, szilva, vörös áfonya, mazsola)
- 5 dkg étcsokoládé
- 4 tojás
- 12,5 dkg vaj
- 16 dkg liszt
- 1 kávéskanál sütőpor
- 15 dkg porcukor
- 1 narancs reszelt héja
- 1 rúd vanília kikapart magjai
- 2 evőkanál rum
- diónyi vaj és 2 evőkanál liszt a forma kikenéséhez
Krém a kisméretű tortácskához:
- 2 dl tejszín
- 1 evőkanál cukor
- 3 tojás sárgája
- 10 db koriandermag
Csokoládé bevonathoz:
- 5 dkg csokoládé
- 0,6 dl tejszín

Elkészítése:
Az aszalt gyümölcsöket és a csokoládét apróra vágjuk. A mazsolát 1 órára meleg vízbe áztatjuk, majd alaposan lecsepegtetjük, megtöröljük. A kimért lisztből 1-2 evőkanállal a gyümölcsökre és csokira szórunk, és elkeverjük. Így nem fognak a sütemény aljára süllyedni.
A sütőt 180 fokra előmelegítjük. 18 cm-es tortaformát kivajazzunk és beszórjuk liszttel. A puha vajat a cukorral habosra keverjük, egyenként adjuk hozzá a tojásokat, majd a narancshéjat és a vaníliamagokat. Belekeverjük a lisztet és óvatosan az aszalt gyümölcsöket is. A masszát a tortaformába simítjuk, és kb. 50 perc - 1 óra alatt készre sütjük. Feltétlenül ellenőrizzük tűpróbával! 20 perc sütés után alufóliát rakjuk a tetejére, hogy meg ne égjen.
A gyümölcskenyeret vízszintesen három részbe vágjuk és kivágjuk a minitortácskát, kb. az eredeti méret fele legyen, 10 cm átmérőjű. (Azért döntöttem így, mert a gyümölcskenyér a rengeteg aszalt gyümölccsel nagyon tömény. A mini torta 4 személynek bőven elegendő volt. Lehet az egészet is tölteni, de akkor a krém dupláját, 2,5x-ét kell venni!)


A koriandermagokat mozsárban kicsit megtörjük. A tejszínt korianderrel felforraljuk és 10 percig lefedve állni hagyjuk. Leszűrjük. Hozzáadjuk a cukrot és a tojássárgájákat, és folyamatosan keverve gőz felett besűrítjük. Kihűtjük és megtöltjük, bevonjuk a mini tortát. Alaposan lehűtjük.
A csokoládéöntethez a tejszínt felforraljuk, hozzáadjuk az apróra tört csokoládéhoz és addig keverjük, amíg a csokoládé teljesen elolvad. A tortára öntjük. Aszalt vörös áfonyával, mentával, cukorgyöngyökkel és mandarinnal díszítjük.

Forrás (krém): Németh Zsuzsána, 1858.

10 megjegyzés:

  1. Tényleg furcsa így leírva a korianderkrém, de Petra kétségem sincs afelől, hogy isteni, mert, ha csak ránézek beindul a nyálelválasztásom!
    Gyönyörű lett kívül belül, és határozottan kijelenthetem a többi gyümölcskenyérből készült finomságra is kíváncsi lettem!!! :)

    VálaszTörlés
  2. Roppant mutatós,és különleges!

    VálaszTörlés
  3. Csodásan néz ki! Az íze is biztosan nagyon finom!

    VálaszTörlés
  4. Gyönyörű lett a kis tortácskád :)

    VálaszTörlés
  5. Annyira mutatós, és nagyon különleges ízű lehet ezzel a krémmel! :) Kíváncsian várom, hogy milyen különlegességet találtál ki a maradék gyümölcskenyérhez! :)

    VálaszTörlés
  6. Hű, de nagyon jól néz ki!És a kivitelezést is nagyon ötletesen oldottad meg!

    VálaszTörlés
  7. Nagyon szeretem a koriandert, de eddig eszembe sem jutott édességhez használni!!! Nagyon kíváncsi lettem, milyen lehet!!!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon különleges, igazán tömény, igazi karácsonyi finomság. Ja és gyönyörű:)

    VálaszTörlés
  9. Különleges! Kíváncsi lennék a tejszín ízére, biztos finom, fűszeres lett tőle. A torta pedig egyszerűen gyönyörű!

    VálaszTörlés